Geestelijke Gezondheidszorg

Terug naar onderwerpen

Waskosten bij intern wonende kinderen

Mijn zoon woont in een instelling voor visueel-verstandelijk beperkte kinderen. Onlangs is aangegeven dat waskosten door ouders betaald dienen te worden. Daarbij wordt uitgegaan van zo'n 50 wasjes per jaar van: kleding en beddegoed (indien dit niet van de instelling is). De kosten per wasje (electr.+waterverbruik)= 0,96. De personeelskosten per wasje zijn 8,75. Per jaar wordt een bedrag van € 480,- gevraagd van de ouders (+ jaarlijkse indexering). De feitelijke kosten zijn nog geen € 50,-. Daar zou ik geen moeite mee hebben. Maar die personeelskosten hakken er zwaar in! In de overzichten van CVZ en van 't LOC over rechten AWBZ-zorg vind ik díe kosten niet terug en ik vraag me af of we dit als ouders moeten accepteren. Minderjarige kinderen hebben geen wajonguitkering, ouders worden dus dubbel belast.
Ik heb hierover inmiddels contact met de Centrale Cliëntenraad van de instelling waar mijn zoon verblijft. Wat ik vreemd vind, is dat zich nog geen enkele andere ouder hierover heeft gemeld bij de raad.
Mijn vragen zijn: hoe en waar is dit precies geregeld? Hoe kunnen ouders hiertegen in 't verweer komen? Zijn er meer ouders die zich hiermee geconfronteerd zien?

JeannetK | 9 feb 2012, 13:24 | 5 bijdragen

Reacties (19)

Beste Jaannet,
Hoewel ik niet precies weet welke kosten in rekening mogen worden gebracht is mijn advies.
Niets betalen, eerst uitzoeken wat wettelijk geregeld is.
Dat hier iets niet klopt, lijkt mij duidelijk.
Succes en laat je goed informeren.
Hopelijk krijg je reacties die je verder op weg helpen.
vr. groet, Jos Tervoort
Actie Zorg | 10 feb 2012, 00:25 | 28 bijdragen |
Bedankt voor je reactie Jos!
Het ligt nu even in handen van de Centrale Cliëntenraad, zodra ik meer weet plaats ik een update.
Nog steeds vreemd dat ik nergens reacties/opmerkingen zie van andere ouders.
JeannetK | 12 feb 2012, 18:22 | 5 bijdragen |
Beste Jeannet,
Het verbaast mij overigens dat LOC geen pasklaar antwoord geeft. Behalve dat zij onderzoek hierover hebben gedaan weten zij ook wat wettelijk over waskosten is geregeld.
Dus LOC reageer!!!!!!
Jos Tervoort
Actie Zorg | 12 feb 2012, 23:48 | 28 bijdragen |
Hoi Jeannet,
Zojuist zocht ik op internet en vond onder: Wettelijke waskosten, best wel informatie welke je verder helpt, denk ik
Groet, Jos Tervoort
Actie Zorg | 13 feb 2012, 00:05 | 28 bijdragen |

Beste Jeannet. Onze medewerkers zijn momenteel bezig een en ander voor u uit te zoeken. Helaas is hier wel wat 'uitzoekwerk' voor nodig. Zodra we meer informatie hebben zullen we het hier melden.

Kasper (webredactie LOC) | 13 feb 2012, 10:07 | 37 bijdragen |
Beste Jeanet,
De juiste stap is gezet.De centrale cliëntenraad en de raad van bestuur stemmen de hoogte van het bedrag van de waskosten met elkaar af. Personeelskosten zijn variabele kosten, die zijn niet eenduidig in overzichten op te nemen.
Het is aan de achterban, in deze de ouders, om te bepalen of zij al dan niet instemmen met het bedrag van de waskosten dat de cliëntenraad met de zorgaanbieder is overeengekomen.
In de brochure ‘Daar hebt u recht op’ staat waar uw kind recht op heeft als hij in een AWBZ-instelling woont. Deze brochure is op de website van CVZ te vinden.
Door uw vraag op dit forum te hebben geplaatst nodigt u andere ouders met dezelfde ervaring als die van u uit om te reageren.
Met virendelijke groet,
Celene Peterson
Celene Peterson, Medewerker LOC | 13 feb 2012, 12:32 | 1 bijdrage |
Beste Jeannet,
Heel goed dat je deze vraag hebt ingebracht!!
Fijn dat LOC mijn oproep beantwoordt.
Hoe e.e.a. uiteindelijk is opgelost zou goed zijn dit via het Forum ook te melden.
Inderdaad vooral voor ouders met hetzelfde probleem, maar ook voor Cliëntenraden, zodat zij binnen hun organisatie de waskosten en andere eigen bijdragen kunnen toetsen.
Succes, Jos Tervoort
Actie Zorg | 13 feb 2012, 23:19 | 28 bijdragen |
Mooi, meer reacties :)
Inmiddels heb ik gisteren ook reactie gehad vanuit de Centrale Cliëntenraad Kon. Visio:
"Ik heb naar de cijfers gekeken en heb vervolgens gekeken op de site van het NZA (Nederlandse Zorgautoriteit) en het Nibud. De Nederlandse Zorgautoriteit volgt die zorgaanbieders die teveel vragen voor diensten en bekijken ook de hoogte van de bijdragen. Dat blijkt niet het geval. Ook vandaag stond er weer een artikel in de krant rond de hoogte van de bijdrage (tussen de 73 euro en 110 euro per maand), ook daarin werden de personeelskosten meegenomen.
Wij als Cliëntenraad hebben de adviesaanvraag getoetst aan de brochure van de overheid “Daar hebt u recht op in een AWBZ- instelling”, wij hebben kunnen voorkomen dat het volle bedrag reeds in 2012 zou worden gevraagd. Eerst in 2013 dient de volle mep te worden betaald.
Ik begrijp uw bezwaar, maar er bleef ons geen keus, meerdere locaties van Koninklijke Visio betaalden al jaren deze bijdrage.
Mocht ik u kunnen adviseren rond het in aftrek brengen van deze extra lasten via uw belastingopgaaf dan hoor ik dat graag van u, het is mogelijk toch een optie de meerkosten via die weg gedeeltelijk terug te ontvangen.""
De folder 'Daar hebt u recht op' ken ik inmiddels. Ik zit in de maag met die variabele kostsen, die personeelskosten. de waskosten zelf zijn slechts zo'n 50 euro per jaar, die variabele 430 euro en juist die maken het verschil. Daarover zijn geen bepalingen, zijn we 'overgeleverd' aan de 'goodwill' van een instelling. Er schijnen meer ouders problemen met deze regeling te hebben, maar ik krijg er helaas geen contact mee. Ook oproepen via de sociale media werken niet. Jammer. Maar ik ga nog wel even verder zoeken naar evt. oplossingen hierin.
Bedankt voor de reacties, Jos in 't bijzonder.
JeannetK | 15 feb 2012, 13:22 | 5 bijdragen |
Gisteren was ik bij het College voor zorgverzekeringen. Daar heb ik het signaal van Jeannet besproken. De regels rond de was zijn wel duidelijk. De zorgorganisatie mag de kosten van het wassen en de personeelskosten daarvan doorberekenen aan de cliënt. Meerkosten als gevolg van ziekte en incontinentie komen voor rekening van de zorgorganisatie. En ook het verzamelen en terugleggen van de was in de kast komt uit de Awbz. Het Nibud is bij de berekening van richtbedragen (zie elders op deze website) ook uitgegaan van deze regels.
Maar er is nog iets anders aan de hand. De regelgeving in het boekje ‘daar hebt u recht op in een Awbz-instelling’ gaat er van uit dat de cliënt een eigen inkomen heeft. Dat is bij kinderen/jongeren niet het geval. Daar betalen de ouders de kosten. En wat te doen als de ouders een heel laag inkomen hebben? Of meer kinderen hebben die zorg nodig hebben? Dat is ook de vraag Jeannet. CVZ gaf aan dat de regels daar geen rekening mee houden. En dat daar ook niet echt over nagedacht is.
Ik wil daar graag een keer met CVZ over verder praten. Want de regels kloppen niet. Misschien is het handig om samen met Jeannet naar CVZ te gaan.
Groet, Marthijn Laterveer (plaatsvervangend directeur LOC)
Marthijn Laterveer | 16 feb 2012, 13:46 | 3 bijdragen |
Nou Marthijn, daarvoor sta ik best open. Ik hoor graag meer hierover. Jammer is wel dat ik geen mail ontvang vanaf deze site (over reacties e.d.), maar ik zal hier af en toe inloggen.
Groeten, Jeannet
JeannetK | 17 feb 2012, 13:51 | 5 bijdragen |

Blijkbaar stopt het hier, helaas. De waskosten worden inmiddels doorgevoerd, mét personeelskosten. Ik vind dat cliënten alsmaar verder in de financiële afgrond geduwd wordt, met al die toenemende kosten in de zorg, alsook in de gehele samenleving. Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik weinig meldingen zie van anderen die hiermee te maken hebben. Schijnbaar hebben zij het nog goed hier in Nederland. Ik ben er klaar mee!

Jeannet | 7 jul 2012, 12:18 | 2 bijdragen |

Beste Jeannet,

Op 16 februari nodigt Marthijn Laterveer, plaatsvervangend directeur van LOC, je uit op samen een bezoek te brengen aan CVZ.

Is daarin al actie ondernomen???????

Bel of mail hem als dat nog niet heeft plaats gevonden.

Lukt dit niet, bel mij dan. 072-5332203 of mail jg.tervoort@quicknet.nl

Vr.groet, Jos Tervoort

Actie Zorg | 8 jul 2012, 00:51 | 28 bijdragen |

Hallo Jos,

Nee, er is sindsdien niets gebeurd, vandaar ook mijn voorgaande reactie. Ik ben nu bezig bezwaar in te dienen op de kosten die nu doorberekend zijn aan mij voor de was van mijn zoon. Wat ik nog steeds niet zie is protest hierover (en mogelijk over andere meerkosten) bij andere ouders die in deze situatie zitten. Ik zie geen fora waar zij reageren. Dus ik kan niet inschatten hoeveel 'zin' het heeft een grootmacht als 't CVZ te proberen te overtuigen van de onrechtvaardigheid van deze toenemende koopkracht-uithollende maatregelen.

Ik heb geen mail of telefoonnummer van Marthijn Laterveer, dus zal met jou, Jos, hierover contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

Jeannet Kalk

Jeannet | 1 aug 2012, 14:41 | 2 bijdragen |

Ik zal Marthijn Laterveer op de hoogte stellen. Mocht u hem willen bereiken dan kan dat op m.laterveer@loc.nl . Hij zal dan na zijn vakantie kunnen reageren.

Kasper (webredactie LOC) | 2 aug 2012, 17:08 | 37 bijdragen |

Prima, dan zal ik hem mailen. Bedankt voor het adres!

Jeannet | 3 aug 2012, 16:10 | 2 bijdragen |

Beste Jeannet,

Naar aanleiding van je bericht heb ik eerder contact gezocht met het CVZ. Zij gaven aan dat wat je zegt klopt. Maar dat zij daar ook weinig aan kunnen veranderen. Ze zagen daarom niet zo veel in een gesprek met jou en mij. Zou het iets zijn om de politiek te benaderen? Het is verkiezingstijd...... Ik heb je gegevens niet. Maar je kunt contact met mij opnemen. Dan kunnen we even bespreken wat wijsheid is.

Groet, Marthijn Laterveer

Marthijn Laterveer | 16 aug 2012, 11:38 | 3 bijdragen |

Hallo Marthijn, dank je voor de reactie. Ik was er nog niet aan toe gekomen. Jammer dat 't CVZ hier niets mee kan... feit is wel dat ze zelf deze regelingen op hebben gezet vanuit hun collectief. Ik heb inmiddels opnieuw briefcontact gehad met de directie van de instelling zelf en die blijft - uiteraard - bij haar standpunt. Vanaf juli doe ik derhalve zelf weer de was van mijn zoon hetgeen natuurlijk alsnog extra (reis)kosten voor me oplevert. Maar dat is beter dan dit 'gegraai' tolereren.

Grappig dat je de politiek hierin noemt want ik heb me sinds eind mei aangesloten bij de SOPN, een nieuwe partij die alles om wil gooien (en daar ben ik helemaal klaar voor). Maar wellicht is het een idee om bij de zittende partijen ook nog e.e.a. aan te kaarten, hen te confronteren met hun beleid hierin. Ik zal je deze week nog een mail sturen.

Vriendelijke groet, Jeannet Kalk

Jeannet | 19 aug 2012, 13:27 | 2 bijdragen |

Beste Jeannet,

Als je nog voldoende energie hebt, zou je na de verkiezingen, de vaste kamercommissie van Volksgezondheid en de Staatssecretaris van VWS jouw ervaring kunnen meedelen en vragen om een antwoord.

Jaren geleden heb ik dit ook gedaan over een hogere uitkering voor extra hulp bij arbeidsongeschiktheid.

Uiteindelijk is dit onderwerp in de brochure: Ik heb wat, krijg ik ook wat? opgenomen.

Sterkte en succes.

Jos Tervoort

Actie Zorg | 20 aug 2012, 01:09 | 28 bijdragen |

mijn vriendein woont in tehuis voor verstandelijk henadicapten

nu moet ze ineens voor schoonmaakspullen betalen dit kan en mag toch niet

hoort toch bij de awbz??

martje | 21 aug 2012, 18:11 | 1 bijdrage |

Reageer op dit onderwerp

Om spam te voorkomen vragen wij u bij de volgende vraag een cijfer in te voeren.
Let er hierbij op dat u het woord vertaalt naar een cijfer.
Type hieronder het getal VIER in cijfers.