Verpleging en verzorging

Terug naar onderwerpen

LOC zoekt ervaringen met kleinschalig wonen

LOC is op zoek naar ervaringen met kleinschalige woonvormen voor mensen met dementie.
Veel van deze projecten zijn gestart met een ideaal: bewoners worden geactiveerd om bij te dragen aan het huishouden. Ze helpen bij de totstandkoming van de maaltijden. En ook het wassen, strijken, opvouwen van lakens, handdoeken en dergelijke gebeurt op de groep. Op die manier worden de bewoners zoveel mogelijk aangesproken op wat ze (nog) kunnen. Zo blijven ze langer vitaal en gezond en neemt het gebruik van incontinentiemateriaal en kalmerende medicijnen af. Tot zover de visie achter kleinschalig wonen.

De praktijk
In de praktijk lijken veel van deze principes losgelaten. De maaltijden komen van buiten en de wasverzorging wordt geheel uitbesteed. Bouwkundige voorzieningen (waaronder de complete keukeninventaris) blijven onbenut en de praktijk van de zorgverlening verschilt maar weinig van die in traditionele verpleeghuizen.

Herkent u dit beeld? Of is het te somber? Wat zijn uw ervaringen kleinschalige woonvormen voor mensen met dementie?

Kasper (webredactie LOC) | 15 mei 2012, 10:28 | 37 bijdragen

Reacties (4)

Mijn dementerende moeder woont in een KSW unit van het Tonckenshuys te Zuidwolde.Er wordt bijna dagelijks gekookt , weliswaar niet door de bewoners, maar zo mogelijk worden ze ingeschakeld bij het schillen van de aardappelen en het punten van de boontjes. Ook de was wordt voor een deel op de unit gedaan, en een van de bewoners helpt mee de was opvouwen. Maar mijns inziens is de grote winst van KSW niet de participatie van de bewoners ,maar de kleinschaligheid van de zorgteams. Mijn moeder en haar 5 medebewoners worden verzorgd door een klein  groepje vaste verzorgenden. Deze verzorgenden vullen hun werkuren met de zorg voor 6 mensen, en er ontstaat aldus snel inzicht in en kennis over deze 6 mensen. Het opleidingsnivo van de verzorgenden is minder belangrijk dan hun motivatie en attitude.De kleinschaligheid van de zorg komt  rechtstreeks de kwaliteit ten goede. Ik wens alle ouderen dus niet alleen de dementerende ouder een dergelijke zorg toe.

Roelien Prij | 18 mei 2012, 17:16 | 1 bijdrage |
Beste Roelien,
Zo zou ik het ook willen als het zover zou komen.
Gek eigenlijk dat dit niet standaard gebeurt.
Zouden eerst alle beleidsmakers e.d. eerst zelf, diens partner of ouder als dementerend opgenomen moeten zijn, om dan wel de goede keuzes te maken?
Vr. groet, Jos Tervoort
Actie Zorg | 18 mei 2012, 23:56 | 28 bijdragen |
Mijn moeder van 95woont ook ineen gescheiden woon zorg, kleinschalige woonvorm. Dagelijks helpt ze nog met aardappels schillen. Daar kijkt ze ook erg naar uit. Alleen is het wel erg jammer dat de aardappels en voor een paar anderen de was vouwen het enige aanbod van activiteiten is . Verder zitten ze maar de hele dag te zitten. Daarbij komt dat er ok geen enkele mogelijkheid is om naar buiten te gaan. En op een balkonnetje zes hoog in de wind is ok niet alles. Want begeleiding is niet mogleijk vanwege te weinig personeel op de woning. In principe is er wel activiteit opgenomen inhet rooster maar er is geen personeel voor te krijgen, hoor ik steeds maar. Heel jammer, hoe komt dat toch?
Ans Pool | 27 mei 2012, 14:30 | 1 bijdrage |

Mijn moeder heeft ook in een kleinschalige woonvorm gezeten maar het is nog allemaal te mooi gemaakt. Feit blijft dat er te weinig personeel is om een wandeling te maken en leuke dingen te doen. Daarbij komt nog dat je er tot je dood kunt blijven wonen maar in de praktijk is het zo dat dan de huiskamer te klein is omdat er mensen in bed in de kamer liggen omdat ze niet veel meer kunnen doen. Mijn moeder woont nu in een verpleeghuis waar ze de hele dag rondjes kan lopen meedoet met activiteiten.Nadeel is wel dat ze geen eigen kamer meer heeft en als het te druk is in de huiskamer zich niet even kan terugtrekken in haar eigen kamer maar je je kunt niet alles hebben!!! Sinds deze maand woont ze samen met mijn schoonmoeder op 1 kamer heel speciaal maar ook heel triest dat ze elkaar nauwlijks herkennen voor ons als kinderen is dit moeilijk om ze los te laten in hun eigen wereld.

annette switters | 10 jan 2013, 12:22 | 1 bijdrage |

Reageer op dit onderwerp

Om spam te voorkomen vragen wij u bij de volgende vraag een cijfer in te voeren.
Let er hierbij op dat u het woord vertaalt naar een cijfer.
Type hieronder het getal ZESTIEN in cijfers.